חושדים שעובד מועל בכספי החברה?

חושדים שעובד מועל בכספי החברה?

במחקרים סטטיסטיים רבים שנערכו ברחבי העולם, נמצא כי בארגונים וחברות רבות, ישנן מעילות על-ידי עובדים המתבצעות בסדרי גודל משתנים. חלק מן ה"מעילות" באופן כזה או אחר אינן נחשבות למזיקות יתר על המידה, והן מתייחסות בעיקר לסחיבת רכוש מתכלה שוטף, אך חלקן אכן מתקשר באופן ישיר להכנסות החברה. למעשה, סטטיסטיקות הראו שמרבית מעילות העובדים גורעות כחמישה אחוזים מסך הכנסותיו של הארגון.

 

כיצד מטפלים בתופעה?

עוד לפני שניגשים לשאלה כיצד מטפלים, חשוב אף יותר הבין כיצד מזהים את הדבר.

אחת מן הפעולות בה ארגונים וחברות רבים מוצאים לעזר, הינה ביקורת חקירתית. אדם מן המניין עשוי לשער בלבו שביקורת חקירתית נוגעת לעבודתם של חוקרים פרטיים. בפועל, הרי שמדובר בתחום שמגיע מתוך הענף החשבונאי, והוא מתבצע על-ידי יועצי מס או לחילופין רואי חשבון מנוסים אשר מיומנים בביצוע הביקורת הנדרשת.

דרך הדו"חות הפיננסיים, אנליזה סדורה וביצוע מעקב, ניתן לזהות אירועים חריגים והתנהלות עובדים שאיננה עומדת בפרוטוקולים הנדרשים. ביקורת חקירתית היא הדרך הראשונה והחשובה ביותר לזהות חשד סביר הלבנת הוד, מעשי הונאה או העלמת כספים לצרכים אישיים.

איתור העובד החשוד

גם אם הדו"חות הכספיים מעלים חשד סביר שבוצעה מעילה, הרי שעודנו קיים הצורך בגיבוש ראיות שיאפשרו נקיטת צעדים משפטיים, הגשת תלונה במשטרה והצבת תנאים לפיטורין ללא כל פיצויים.

מה גם שיכול להיות אף העובד החשוד מנסה למעול בעצמו ויכול להיות שהוא מקבל כספי חברה מגורם נוסף למטרות שוחד

לשם כך, ארגונים רבים שוכרים את שירותיהם של משרדי המתמחים בביצוע חקירות למעילת כספים.

חקירות מסוג זה יכולות להתבצע בשני אופנים: חקירה סמויה או לחילופין גלויה. הדבר משתנה בהתאם לנסיבות הקיימות. לעתים חקירה גלויה תפעיל את הלחץ המתבקש על העובד החשוד, ותניע אותו או להודות או לבצע פעולות מתוך לחץ. מן העבר השני, ניתן לערוך חקירה סמויה, שמטרתה של חקירה מסוג זה, היא לבצע מעקבים מסודרים, ולבחון את אופי התנהגותו של העובד, ודרכיו, וכך לגבש את הראיות המפלילות.

בין האמצעים העומדים לצד משרדי החקירות ניתן למנות מעקבים אחר עובדים, הטמנת אמצעי צילום  שונים לחידוד הבטיחות בארגון או בחברה, וביצוע חקירות עובדים יחד עם אמצעים נוספים דוגמת פוליגרף.

גיבוש ראיות חותכות

הדבר החשוב ביותר בביצוע חקירה של עובד החשוד במעילת כספים, הוא לגבש ראיות קבילות בבית המשפט, ראיות שיסירו כל צל של ספק כי אכן בוצעה העבירה.

חשוב לציין שמשרדי חקירות בעלי רישיון וההסמכה הנדרשת, מתמחים בגיבוש ראיות תוך הבנת הקריטריונים הנדרשים בכדי שבתי המשפט יקבלו אותן.

ראיות שכאלו יכולות לבוא לידי ביטוי בדיבוב העובד החשוד דרך חוקר פרטי אשר עובד בסמוי, דרך חקירות גלויות המפעילות לחץ על הנחקר, באמצעות מעקבים המאששים את החשדות ועוד.

בכל מקרה שכזה, ולו בחשד הראשוני הקטן ביותר, מומלץ להיוועץ עם משרד חקירות מומחה שיבחן את הדברים לעומקם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט
דילוג לתוכן